هیئت آنلاین ، هیئتی در گستره جهان

هیئت آنلاین

 
 
 
 

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

حدیث روز

سکوت
امام حسن علیه السلام:
نِعمَ العَونُ الصَّمتُ في مَواطِنَ كثيرَهٍ‏ و إن كُنتَ فَصِيحا؛
در بسيارى جاها، خاموشى، ياورى نيكو است؛ هرچند سخنور باشى.
معاني الأخبار: ص401،

سایت دوستان


شمارنده

آمار بازدید سایت
امروز : 308
دیروز : 97
ماه : 2610
ماه قبل : 6523
سال : 6129
سال قبل : 42761
کل : 702723


اطلاعات سايت
مطالب : 155
  نظرات : 16

كاربران سایت
اعضا :2
  كاربران آنلاين : 2

 
 
 
 

سامانه ی رایگان ارسال پیامک پیام رسان

 
 
 
 

هیئت آنلاین هیئتی در گستره جهان

مؤمنین نوکر همدیگرند (شرح حدیث)


نویسنده: مدیر سایت | تاریخ: 20 اسفند 1391 | نظرات (0) | مشاهده : 1148


فی الکافی، عن الصادق علیه السلام: المُؤمِنون خَدَمٌ بَعضُهُم لِبَعض. قیل: وَ کیفَ یَکونونَ خَدَمَ بَعضُهُم لِبَعضٍ؟! قال: یُفیدُ بَعضُهُم بَعضاً.

مؤمنین، خدمتکاران یکدیگرند. خَدَم جمع خادِم، خدمتکار.

محترمانه اش، کلمۀ خدمتکار است و غیرمحترمانه اش کلمۀ نوکر است.

تعبیر خدمتگزار یک تعبیر دیگری است، یک معنای عرفیِ دیگری در فارسی دارد که متفاوت است با معنای خدمتکار. خادم به همان معنای خدمتکار است.




فی الکافی، عن الصادق علیه السلام: المُؤمِنون خَدَمٌ بَعضُهُم لِبَعض. قیل: وَ کیفَ یَکونونَ خَدَمَ بَعضُهُم لِبَعضٍ؟! قال: یُفیدُ بَعضُهُم بَعضاً.

مؤمنین، خدمتکاران یکدیگرند. خَدَم جمع خادِم، خدمتکار.

محترمانه اش، کلمۀ خدمتکار است و غیرمحترمانه اش کلمۀ نوکر است.

تعبیر خدمتگزار یک تعبیر دیگری است، یک معنای عرفیِ دیگری در فارسی دارد که متفاوت است با معنای خدمتکار. خادم به همان معنای خدمتکار است.

می‌گوید: مؤمنین خدمتکارهای همدیگرند. تعجب می کردند که: چطور، همه خدمتکار یکدیگر هستند! یا به تعبیر عرفی تر: همه نوکر هم هستند!

چطوری می شود که خدمتکار باشند بعضی برای بعضی دیگر؟!

فرمود: به این صورت که به هم فایده برسانند. پس فایده رساندن مؤمنین نسبت به هم، خدمتکاری آنهاست. منّتی در آن وجود ندارد. نکته اش این است.

چه مثل ما مردم معمولی که به‌حسب شأن اجتماعی در عرض یکدیگر قرار داریم، و چه آن‌کسی‌که به حسب شأن اجتماعی، شأن والاتری دارد. مثلاً رئیس یک تشکیلاتی است. اگر فایده ای به مؤمنین رساند، باید خود را خدمتکار آنها بداند، نباید منّتی بر سر آنها داشته باشد.

تنها این نیست که باید به هم نفع برسانند، بلکه بایستی این نفع رساندن موجب منّت و از این قبیل نباشد، خدمتی را که انجام می‌دهند، با منّت گذاشتن باطل نکنند.1389/9/30

 
 
 
 
سه شنبه 6 اسفند 1398